::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Wednesday, April 4, 2012

Thailand : Peneraju Dan Pakar Pengeluaran Gaharu















Prof Auma menerangkan fungsi peralatan mengekstrak pati minyak gaharu

Thailand : Industri Gaharu

SEBUT
sahaja gaharu, kita pasti akan terbayang pati minyaknya yang bernilai tinggi itu.

Atau kalau tidak pun, tumpuan kita akan terarah kepada kayu teras berwarna gelap di tengah-tengah batang pokok itu yang harganya boleh mencecah ribuan ringgit sekilogram.

Di Thailand, ia lebih daripada itu.

Industri gaharu yang sudah bertapak lebih 30 tahun di negara jiran itu menyaksikan produk-produk berasaskan gaharu semakin giat dipelbagaikan.

Daripada produk penjagaan diri sehinggalah kepada minuman dan pelbagai barangan cenderahati, industri gaharu di Thailand sedang melalui proses inovasi yang dijangka akan membawanya pergi lebih jauh.

“Itulah perkembangan yang sedang berlaku di Siam ketika ini,” kata Prof. Auma Tasa, Pengarah Penyelidikan dan Pembangunan, Agarwood Network (Thailand) Co. Ltd. (ANT).

Syarikat berpejabat di Ladkrabang, Bangkok itu adalah pemegang paten sejenis vaksin yang mampu mendorong pokok karas menghasilkan resin gaharu pada kadar lebih cepat dan menyeluruh.

“Syarikat kami menghasilkan pelbagai produk hiliran berasaskan gaharu dan setakat ini sambutan terhadap produk-produk yang kami hasilkan, khususnya dalam kalangan pembeli di Timur Tengah, sangat memberangsangkan,” katanya kepada peserta-peserta lawatan selama 8 hari itu ketika berada di Ladang Sok Chai, wilayah Rayong, salah satu daripada 76 wilayah di negara jiran itu.

Kunjungan ke ladang itu yang terletak kira-kira 20 kilometer dari Kachet, pekan paling hampir, adalah untuk melawat kilang mengekstrak pati minyak gaharu serta bilik pameran yang memperagakan pelbagai produk hiliran gaharu keluaran syarikat berkenaan.

“Teras perniagaan syarikat kami adalah memasarkan teknologi vaksin. Tetapi pada masa yang sama, kami juga melakukan inovasi untuk mempelbagaikan kegunaan gaharu dalam kehidupan seharian,” katanya.

Ladang seluas 100 ekar yang masih di peringkat awal pembangunan itu mula beroperasi sejak setahun lalu.
Ia dibangunkan secara usaha sama dengan sebuah syarikat tempatan di sana dengan kos mencecah 6 juta bath (RM600,000).

Berhampiran pintu masuk ke ladang itu tersergam sebuah bangunan kayu yang dijadikan ruang pameran produk-produk hiliran berasaskan gaharu.
Pelbagai jenis sabun berasaskan gaharu

Di ruang pameran itu tersusun beberapa rak yang menempatkan pelbagai jenis barangan termasuk sabun mandi, syampu, balsam, lingkaran dan kon penghalau nyamuk, minyak wangi, teh dan kopi gaharu, barangan cenderahati, krim pencerah kulit, minyak aroma terapi, minyak urut serta penyegar udara dan dijual pada harga antara RM10 dan RM100.

“Semua barangan ini dihasilkan oleh penduduk di kawasan sekitar. Kami bekalkan mereka dengan bahan-bahan mentah dan mereka mengambil upah untuk menghasilkan produk. Ada juga produk yang dibuat sendiri oleh pekerja-pekerja di ladang ini,” kata Prof Auma. Ladang itu mempunyai 15 orang pekerja tetap.


Balsam dan minyak angin adalah antara barangan yang dihasilkan
Penduduk kampung yang terbabit dalam aktiviti industri kecil dan sederhana itu dilatih terlebih dahulu oleh syarikat usaha sama tersebut bagi memastikan kualiti produk yang mereka hasilkan menepati piawaian.

“Ini adalah salah satu usaha kami untuk membantu meningkatkan taraf sosio ekonomi penduduk di kawasan sekitar,” jelasnya sambil membayangkan pembukaan beberapa kilang pembuatan produk di kawasan itu pada masa akan datang.

Buat masa ini, produk-produk tersebut hanya dijual secara eksklusif di bilik pameran itu yang kerap menjadi lokasi persinggahan pelabur-pelabur dari negara-negara Timur Tengah.

Suei, penjaga bilik pameran bersama barangan cenderahati yang mereka dijual
Biasanya, apabila pelabur-pelabur Arab singgah ke sini, soalan paling lazim yang mereka akan tanyakan ialah berapa banyak kami boleh bekalkan kepada mereka setiap bulan.

“Buat masa ini, kami tidak mampu memenuhi permintaan mereka kerana perniagaan ini masih di peringkat awal.

“Tapi kami teruja kerana konsep yang kami ketengahkan ini mendapat perhatian,” katanya.

Menurut Prof. Auma, terdapat kira-kira 50 syarikat di Thailand yang terbabit dalam industri gaharu tapi kebanyakannya lebih memberi tumpuan kepada aktiviti mengekstrak pati minyaknya.

“Tidak banyak syarikat yang terbabit dalam pembuatan produk-produk hiliran gaharu,” jelasnya.

Pelbagai jenis syampu dan perapi rambut
Terletak kira-kira 200 meter dari bilik pameran, kelihatan pula sebuah bangunan dua tingkat berukuran kira-kira 5 meter x 10 meter.

“Ini adalah kilang untuk mengekstrak pati minyak gaharu,” jelas Prof. Auma mengenai bangunan yang tampak ringkas buatannya itu.

Tingkat atas bangunan itu menempatkan ruang pengeringan cebisan-cebisan kayu karas selepas dihancurkan menggunakan mesin.
Ruang pengeringan

Suhu di dalamnya sangat panas umpama berada di dalam sebuah ketuhar besar kerana bumbung dan dindingnya diperbuat daripada kepingan zink.

“Ia dibuat sedemikian rupa kerana cebisan-cebisan kayu yang sudah dimesin perlu dikeringkan “tiga kali panas”,” kata Prof. Auma.

Beliau merujuk kepada proses mengeringkan cebisan-cebisan kayu itu selama tiga hari untuk memastikan ianya benar-benar kering kerana sekiranya cebisan kayu itu masih mengandungi air, ia mudah ditumbuhi kulat.

“Itu boleh menjejaskan kualiti pati minyak yang terhasil,” Prof. Auma menjawab soalan seorang peserta lawatan itu.

Jika hujan turun atau matahari tidak cukup terik, kerja mengeringkan cebisan kayu itu masih boleh dilakukan di ruang itu menggunakan bahan api yang dinyalakan di bawah kepingan zink yang digunakan untuk menjemur cebisan-cebisan kayu itu, tambahnya.

Setelah cukup kering, cebisan-cebisan kayu itu dimasukkan ke dalam bekas plastik berpenutup dan direndam dengan air bersih sehingga dua minggu sebelum dipindahkan ke bilik di tingkat bawah bangunan itu untuk proses mengekstrak pati minyaknya.
Cebisan kayu gaharu direndam selama dua minggu

Cebisan-cebisan kayu itu kemudian dimasukkan bersama air rendamannya ke dalam bekas pemanasan bertekanan di bilik berkenaan. Ada 12 bekas kesemuanya.

Mengekstrak pati minyak adalah satu proses yang panjang.

Dengan suhu yang dikawal di antara 80-100 darjah Celsius, kandungan di dalam bekas yang diperbuat daripada aluminium itu dididihkan menggunakan bahan bakar selama satu minggu tanpa henti bersamaan 168 jam!

Wap yang terhasil kemudian akan memasuki saluran dan balang-balang kaca di atasnya yang nampak sangat kompleks susunannya dan dalam proses itu, campuran air dan minyak akan terpisah.

Air yang terhasil melalui proses penyulingan itu didakwa mempunyai khasiat kesihatan walaupun rasanya sangat kelat.
Pati minyak gaharu selepas proses mengekstrak. (Photo credit: Claymark Albert)
Minyak yang diperolehi pula kemudian dipindahkan ke dalam bekas lain untuk dikumpul sebelum dipasarkan.

Proses mengekstrak pati minyak gaharu memang agak rumit tetapi menurut Prof. Auma minyak itu boleh dijual pada harga sekitar RM3,000 satu tola di pasaran Thailand, bergantung kepada grednya. (Satu tola bersamaan 12.5 ml).

“Untuk menghasilkan 1 hingga 2 tola pati minyak gaharu, kami memerlukan sekitar 30 kilogram kayu kering,” katanya sebelum menambah buat masa ini kilang tersebut mampu menghasilkan sehingga 2 liter pati minyak gaharu dalam sebulan.

“Itupun banyak bergantung kepada bekalan bahan mentah,” katanya lagi.

Banyak lagi produk hiliran lain yang boleh dihasilkan daripada pokok gaharu.

Memberikan contoh, alas untuk gelas daripada kayu gaharu adalah sesuatu yang boleh difikirkan.

Sementara pucuk pokok gaharu boleh dijadikan teh, daun tua boleh dijadikan bantal dengan teknologi tertentu.

“Produk-produk seumpama itu belum ada di mana-mana. Kita perlu kreatif untuk mempelbagaikan produk hiliran berasaskan gaharu yang mempunyai prospek perniagaan sangat baik,” kata Prof Auma yang mana syarikatnya turut menghasilkan kayu hiasan berasaskan gaharu untuk memenuhi permintaan di Timur Tengah.

Sumber & kredit untuk : myyzoom

No comments: